Mjesto gdje se spajaju tradicija, kvaliteta i nove tehnologije.
Croatian English German

Prehrana ribom

Svježi šaran u 100 g sadrži: 75,8 g vode, 18 g proteina i 4,8 g masti. Obiluje vitaminima i mineralima. Od vitamina sadrži vitamin A, E, vitamine B skupine, a od minerala natrij, kalcij, željezo i cink. Bogat je kalijem i fosforom.

Energetska vrijednost šarana relativno je visoka, tako da 100 g jestivog dijela sadrži 531 kJ ili 127 kcal.

prehrana-ribom-clank.jpg
Slatkovodna riba, uz ostale morske ribe, rakove i mekušce predstavlja skupinu dragocjenih namirnica koje u mnogim regijama svijeta služe kao jedini izvor proteina i ostalih hranjivih tvari. Bitno se razlikuju od ostalih namirnica po specifičnom mirisu, sadržaju polinezasićenih masti dugih lanaca (tzv. omega-3 masnih kiselina), lako probavljivim proteinima visoke biološke vrijednosti te visokom sadržaju rijetkih minerala, posebno joda i selena.

Zašto riba
Meso ribe odlikuje se visokom biološkom vrijednosti, a prednost u odnosu na crveno meso je laka probavljivost. Prema tome, ribu mogu jesti čak i bolesnici i zbog toga u mnogim zemljama riblje meso svrstavaju u dijetetsku namirnicu. Sve ostale hranjive tvari (vitamini i minerali) prisutne su u ribljem mesu tako da po svemu predstavlja kompletnu namirnicu.
Zdravlje iz ribe
Na temelju iscrpne analize prehrane čovjeka paleolitskog doba od prije više od 10 000 godina, skupina istraživača došla je do nedvojbenog zaključka kako su masne kiseline (omega-6 i omega-3) i njihov odnos u svakodnevnoj prehrani ključ zdravlja. Još davne 1956. godine dr. Hugh Sinclair sa Sveučilišta u Oxfordu izjavio je da je najveći broj bolesti civilizacije (koronarna bolest, tromboza, rak, dijabetes) izazvan poremećajem u metabolizmu masti. Najbolja priagodba metabolizma masti postiže se konzumiranjem masne ribe, jer ona sadrži obilje omega-3 masnih kiselina (EPA, DHA). Ako se tome doda i treća iz te skupine – linolna masna kiselina (primjerice iz lanenog sjemena /ALA/), onda smo učinili sve za vlastito zdravlje.
 
Treba napomenuti da ljudsko tijelo ne raspolaže enzimom koji razlaže dvostruke veze masnih lanaca većih od 10 ugljikovih atoma, što znači da se oni redovito moraju unositi hranom jer se ne mogu sami stvoriti u organizmu. Te su masne kiseline ključne u metabolizmu i presudne za dobro zdravlje.
 
Među spomenutim masnim kiselinama posebno je važna DHA. Ona sudjeluje u funkcioniranju živčanog tkiva, mrežnice i mozga, dakle ključna je za kognitivnu funkciju mozga, memoriranje, vizualno razlikovanje itd.
 
Također je važno naglasiti da su omega-3 masne kiseline ključne za stanične membrane – ako ih nema dovoljno u opskrbi, trpe sve stanice, a time tkiva i organi.
 
Energetska i nutritivna vrijednost
Osim što je vrlo ukusno, s nutritivnog gledišta, meso šarana vrlo dobar je izbor. Jela pripremljena sa šaranom imaju svoju nutritivnu vrijednost, naročito zato što je meso šarana bogato proteinima, koji sadrže vrijedne aminokiseline.
 
Meso slatkovodne ribe dobar je izvor vitamina (A, E i B skupine) i minerala (kalij, fosfor), a sadrži elemente u tragovima, npr. molibden, selen i kobalt, koji su važni za normalno funkcioniranje organizma.

Vitamini iz riba
Vitamini A i E pripadaju u prirodne antioksidanse. Vitamin A važan je za vid, zdravu kožu, kosu i sluznice, a vitamin E za rad imunološkog i endokrinog sustava, zaštitu od ateroskleroze, zacjeljivanje rana, a može smanjiti i opasnost od srčanih bolesti te spriječiti prerano starenje kože.
 
Vitamini B skupine djeluju kako bi potaknuli metabolizam, rast i diobu stanica te poboljšali rad imunološkog i živčanog sustava. Zajedničkim djelovanjem mogu suzbiti stres, depresiju, bolesti srca i krvnih žila.
 
Kalij i fosfor igraju važnu ulogu u organizmu. Kalij regulira razinu pH, od koje ovise brojne druge tjelesne funkcije, primjerice krvni tlak, a također je neophodan u metabolizmu proteina i ugljikohidrata.
 
Fosfor, drugi najzastupljeniji mineral u tijelu, važan je za oblikovanje i zdravlje kosti. Potiče stezanje mišića i pridonosi rastu i obnavljanju tkiva, proizvodnji energije, prijenosu živčanih impulsa te radu srca i bubrega.
 
Kupovanje i čuvanje
Ako niste strastveni ribič, koji šarana, uz strpljivo čekanje, ulovi mamcem na udici, možete ga odabrati i kupiti u svakoj boljoj ribarnici. Ovo je jedina riba koja se u ribarnicama drži živa, ali je možete kupiti i cijelu držanu na ledu ili već narezanu na odreske.
 
Kao i kod svake druge ribe, svježina šarana prepoznaje se po prozirnosti očiju, boji škrgi, mirisu i čvrstoći. Izvana ima vrlo malo ljuski, a meso je bijelo i malo crvenkasto oko kosti. Najbolji su dvogodišnji šarani težine 1-2 kg.

Svježe kupljeni šaran koristite odmah, ili najkasnije do 2 dana od kupnje. Čuvajte ga u hladnjaku na 4°C, a u zamrzivaču najviše do 6 mjeseci.

Priprema jela od šarana
Šaranov mlječac ili ikra osobita je delikatesa koja se poslužuje pržena kao predjelo, ili se dodaje finim umacima.
 
Cijelog šarana može se pripremati na plavo ili peći. Odresci i fileti šarana mogu se kuhati, pirjati, peći na roštilju ili rašljama, pohati i pržiti.
 
Kod pripreme šarana na plavo nije potrebno skidati ljuske kako se ne bi skinula sluz, koja ribi prilikom kuhanja na pari daje plavkastu boju.
 
Prije pečenja, šaran se možete začiniti samo solju i paprom, ili se može puniti slaninom. Najbolje ga je peći ga na podlozi od korjenastog povrća, a tijekom pečenja podlijevati vinom, najbolje Zelenim silvancem ili Sauvignonom.
 
Za pirjanje, odreske šarana prvo je potrebno lagano popeći na ulju, a zatim ih podlijevati temeljcem ili bijelim vinom. Preporučamo Zelenim silvancem ili Sauvignonom.
 
Ako se šaran priprema na roštilju, potrebno je odreske šarana začiniti, preliti uljem i ostaviti tako mariniranog oko sat vremena. Tako pripremljen šaran peče se na jačoj vatri kako bi dobio lijepu boju. Najbolji prilog uz šarana na roštilju su šampinjoni s roštilja i začinjeni maslac.
 
Za paniranje odrezaka šarana najbolje je koristiti kukuruzno brašno, u koje se umiješa mljevena crvena paprika. Uz pohani šaran kao prilog najbolje odgovara krumpirova salata ili pečeni krumpir.
 
Začinjeni odresci ili file šarana mogu se umakati u pripremljeno lijevano ili pivsko tijesto i pržiti u dubokom ulju. Tako pripremljeni šaran poslužuje se s kiselim krastavcima, ljutikom i umakom od hrena s vrhnjem.